02 April 2017

اتفاقی که دی‌روز افتاد و زیر حجم زیادی از دروغ‌های سیزده و آوریل شنیده نشد مربوط می‌شود به جایزه‌ی اسکار فیلم «فروشنده».  تا به حال تنها یک‌بار اتفاق افتاده است که فیلمی نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بشود و بعد اعلام شود شرایط لازم را نداشته است. در سال ۱۹۹۲ فیلم A Place in the World «جایی در جهان» به کارگردانی آدولفو آریستارائین نامزد به‌ترین فیلم خارجی‌زبان از کشور اروگوئه شد اما پس از نامزدی مشخص شد که تعدادی از عوامل سازنده‌ی فیلم از جمله کارگردان آن اهل اروگوئه نیستند و خود آریستارائین هم اروگوئه‌یی نیست و اهل آرژانتین است به‌همین دلیل از لیست نامزد‌ها خط خورد!
در مورد فیلم فروشنده مشکلی که از آغاز بود اما اغماض شده بود این بود که تهیه‌کننده‌ی فیلم الکساندر مالت-گای فرانسوی است و یکی از سرمایه‌گذاران آن مؤسسه  الدوحة للأفلام در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط خانم المياسة بنت حمد بن خليفة آل ثاني دختر پادشاه سابق قطر و خواهر پادشاه فعلی آن بنیان‌گذاشته شد و مدیر آن در حال حاضر خانم  فاطمه الرمیحی ست. قبلا به همین دلیل فیلم «گذشته» در اسکار پذیرفته نشد اما این‌بار به این موضوع توجه نشده بود و جایزه به ایران و ایشان اهدا شد. کمیته‌یی از سوی ترامپ مسئول رسیده‌گی به جوایز اسکار شده است و این کمیته این جایزه را لغو کرده است و به خانم انصاری و آقای نادری گفتند تندیس اسکار را پس بیاورند چون هنوز تندیس از آمریکا خارج نشده است به تمام مرزهای آمریکا دستور داده شده است جلوی خروج این تندیس را بگیرند. متاسفانه هر چند از فضا مرز پیدا نیست اما روی زمین هم مرز هست هم مرزبان.
به هر حال وکلای آکادمی اسکار هم دست‌به‌کار شده‌اند تا این فرمان ترامپ را لغو کنند به همین دلیل هنوز موضوع از طرف ایران و آقای فرهادی خبری نشده است. احتمال این می‌رود که جایزه پس گرفته نشود فقط از ایران گرفته شده به قطر داده شود. تا روز دوشنبه همه چیز مشخص خواهد شد.
منابع برای مطالعه بیشتر

http://titremag.com/?p=5370
http://www.thewrap.com/oscars-to-add-winning-foreign-language-directors-name-on-statuette/
*https://web.archive.org/web/20071027092511/http://www.varietyasiaonline.com/content/view/4715/53/
*https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Academy_Award_winners_and_nominees_for_Best_Foreign_Language_Film

No comments: